–
PROJECT 435>22>1: MY FAVOURITE PLACE IN MY CITY
Published by: Shell Downstream Services International b.v.
Project concept, coordination & graphic design: Erik Cox
Photo lithography: Gerard Bik, The Hague
Language editing: Andy Brown, ’s–Hertogenbosch
Printing: Zwaan Printmedia, Wormerveer
Binding: Binderij Hexspoor bv, Boxtel
Print run: 500 copies
© 2013 Erik Cox / the photographers / the authors
Het project 435>22>1
De 435 mensen in het Shell EUAF Credit Team van Jacques Vincken werken wereldwijd op 22 locaties in 22 teams en spreken elkaar voornamelijk over de telefoon of hebben contact per email.
Uitgangspunt was: Wat zou je graag jouw collega's uit andere landen laten zien als ze bij jou op bezoek komen in jouw stad?
Met dat gegeven zijn de teams lokaal in teamverband en individueel foto's gaan maken van hun favoriete plaatsen in de steden waarin ze werken en die ze graag wilden delen. Van de plekken die hun leven in die steden leefbaar en bijzonder maken, maar niet van de toeristische highlights. En van het gebouw waarin ze werken.
Daarnaast maakte iedereen zijn eigen 'handtekening'-foto van iets dat hun persoonlijkheid representeert, bijvoorbeeld een geliefd voorwerp.
Het merendeel van de in totaal 647 foto's kwam binnen per mail. Ik had frequent overleg met zo'n 50 mensen. Over hun foto's, de verbeelding in hun 'signature' picture, en over de teksten die ze bij de favourite places schreven. Het werd een 160 pagina's dik 'koffietafel-boek', bijna 9 gigabytes aan data!
Een boek met 435 auteurs
De teams en teamleden waren bijzonder blij en verrast bij de ontvangst van de boeken. Ingepakt in pakpapier waar alle 'signatures' uit het binnenwerk allemaal bijelkaar op gedrukt waren, was dit inderdaad echt hun eigen boek geworden. Een boek dat zij met elkaar hadden gemaakt. Een waar 'familie-boek' zoals iemand schreef. Met al hun 435 namen als auteurs op het omslag.
Uniek
Het project heeft iets teweeg gebracht. Binnen zo'n grote organisatie als Shell is het - denk ik - ongekend dat een Credit Manager zijn teams en teamleden op deze manier met elkaar verbindt en met elkaars leefwereld laat kennismaken, wereldwijd.
De diversiteit van dit project, het contact met de mensen, het enthousiasme en de creativiteit waren zeer inspirerend. Ik vond het een uitzonderlijke, alomvattende ervaring om hieraan mee te werken. Van concept, briefing, updates en projectbegeleiding voor de 22 credit teams en individuele teamleden tot ontwerp omslag en lay-out van de pagina's, begeleiding van lithografie, tekstediting en drukwerk tot en met distributielijsten voor de verzending.
De doelstelling is, afgaande op de vele reacties die Jacques Vincken binnenkreeg, ruimschoots bereikt: de 22 teams zijn trots op wat ze samen als 1 team tot stand hebben gebracht, gaan virtueel bij elkaar op bezoek en leren elkaar anders en beter kennen.
–
–
Project 435>22>1
The 435 people in Jacques Vincken's Shell EUAF Credit Team are spread over the world at 22 locations in 22 smaller teams. Their main contact takes place verbally, on the telephone or via email.
The starting point of this project was: What would you most like to show your colleagues from other countries if they come to visit with you in your town?
With that theme established, each local team made photographs -- sometimes as a team, sometimes individually -- of their favourite places in the cities where they work; the places they'd want to share with visitors. Instead of the tourist highlights, as they are already to be found in other books, they chose the places that make their cities enjoyable for residents. And one of the Shell building in which they work, this was the one photograph that all teams had to make.
In addition, everyone made his own signature picture of something that represents their personality, such as a beloved object.
I received most of the 647 photos by email, and I consulted frequently with about 50 individual contributors and/or local team leaders. We talked about their photos and what their signature pictures meant, and discussed the texts they wrote about the selected favourite places. It became a 160-page thick coffee table book, including almost 9 gigabytes of data!
A book with 435 authors
The teams and team members were pleased and surprised when they received the book. We had also printed all the signature photos from the interior of the book on white packing paper and packaged each book in that paper. It was indeed in every fibre their own book, right down to the packaging -- a book that they had made together. A true "family book" as someone wrote, with all of their 435 names as authors on the cover.
Unique
The assignment gave people a chance to feel ‘seen’, not only as employees and colleagues, but also a more personal side of themselves. We tapped into their creativity, which stimulated many of the team members to make really good photos with personalized notes about them. They were happy to try again if what they’d made didn’t meet the assignment. In the end, the project has triggered more fellowship in both the local teams and in the world-wide team as a whole.
Within an organization as large as Shell is, it is - I think - unprecedented for a Credit Manager, his teams and his team members to connect in this way with each other and each other's environment, getting acquainted with each other's daily life despite being spread over the globe.
The diversity of this project, working with Jacques, the contact with the people, their enthusiasm and creativity were inspiring. From the concept, briefings, updates, and project management for the 22 credit teams and individual team members, right on through to cover design and layout of the pages, accompanied by lithography, text editing and printing to distribution lists for sending -- all of it was a pleasure for me and an exceptional, comprehensive experience.
Judging by the many positive comments that Jacques Vincken received, it's clear that our objective was achieved. The 22 teams are proud of what they have created working as a single world-wide team: they can visually visit each other's daily worlds via the photographs, thus getting to know each other in a new and broader way than only via telephone and email.
–